16 lipca 2024

Blue-Bell – porady dla Ciebie!

Praktyczne porady do stworzenia swojego wymarzonego domu. Napisz do nas, a postaramy się pomóc.

Jak wdrożyć system lojalnościowy?

6 min read
System lojalnościowy

Program lojalnościowy nie może funkcjonować bez systemu informatycznego odpowiadającego za jego wdrożenie, jak również w późniejszym czasie obsługę. Jest to jego zaplecze techniczne, dzięki któremu możliwe jest prowadzenie wszelkich działań, jak rejestracja uczestników, naliczanie punktów, przyznawanie nagród, ale też komunikacja z uczestnikami czy też organizacja dodatkowych aktywności, jak loterie i konkursy. Jakie są opcje wdrożenia systemu lojalnościowego? Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze, aby był on realnym wsparciem przy realizacji planu marketingowego?

System lojalnościowy dopasowany do założeń programu

Program lojalnościowy to długofalowe działanie marketingowe ukierunkowane na budowanie i wzmacnianie więzi z klientami. Jego plan i strategia działania powinny odpowiadać zdefiniowanym celom, jak również charakterowi marki. Z kolei system lojalnościowy ma za zadanie umożliwić realizację kluczowych założeń. Wybór tego niewłaściwego skutkuje często koniecznością zmian lub modyfikacji programu lojalnościowego. Rezygnacja z niektórych jego elementów może negatywnie wpłynąć na powodzenie działań marketingowych. Pojawiają się trudności w realizacji celów, a w konsekwencji potrzeba ich zmiany. Jeśli system lojalnościowy nie jest dopasowany do założeń programu, niemożliwa jest realizacja programu w takiej formie, jakiej pierwotnie zakładano.

System lojalnościowy musi być więc elastyczny lub też zaprojektowany pod konkretny plan z uwzględnieniem jego kluczowych założeń. Program lojalnościowy jest często dużym przedsięwzięciem. Potrzebny jest budżet i czas, aby go zaplanować, a następnie wdrożyć i kontrolować. Dostarcza firmie korzyści na wielu płaszczyznach – pielęgnuje relacje z klientami, pomaga w pozyskaniu nowych, potęguje zaangażowanie stałych i jest motywacją do częstszych i większych zakupów, co przekłada się na wzrost zysków. Tak szeroka paleta benefitów powinna być dla Ciebie bodźcem do większego zaangażowania się w etap wyboru i wdrożenia systemu informatycznego, który jest potrzebny, aby program w ogóle mógł istnieć i funkcjonować. Wybierz taki, który nie będzie wymagał od Ciebie modyfikacji projektu programu lojalnościowego, a z powodzeniem będziesz mógł go przystosować do swojego planu działania.

Gotowe rozwiązania i system lojalnościowy szyty na miarę

Systemy informatyczne powstają na potrzeby konkretnych projektów lub są dostępne jako gotowe oprogramowania do wykorzystania w ramach zaplanowanych działań. W przypadku systemów lojalnościowych również masz kilka opcji do wyboru.

Możesz zdecydować się na współpracę z zewnętrzną firmą informatyczną, która zaprojektuje, a następnie stworzy dla Ciebie system lojalnościowy dopasowany do Twoich potrzeb i założeń programu. System powstaje od podstaw, więc masz wpływ na to, jak będzie ostatecznie wyglądał, jakie funkcje będzie posiadał i jakie możliwości rozbudowy zapewni Ci w przyszłości. Zaletą oprogramowania szytego na miarę jest idealne jego dopasowanie do strategii marketingowej. Problemem mogą się jednak okazać ostatecznie wysokie koszty. Oferta początkowa firmy często nie uwzględnia wszystkich elementów systemu, za wiele z nich musisz zapłacić dodatkowo, jak hosting, automatyzacje, integracje czy aplikację mobilną. Ponadto czas realizacji takiego projektu to nawet kilka miesięcy, co oznacza, że ze startem swojego programu musisz poczekać. Nie bez znaczenia jest też wsparcie techniczne już po uruchomieniu programu lojalnościowego. Taka obsługa jest dodatkowo płatna lub czasem w ogóle niedostępna w danej firmie i pojawia się konieczność znalezienia innego wsparcia informatycznego.

Chcąc mieć system lojalnościowy stworzony na potrzeby tylko swojego programu, możesz wykorzystać swój zespół informatyków, jeśli taki w Twojej firmie istnieje. Kontrolujesz cały proces i na bieżąco możesz wprowadzać zmiany w systemie, jeszcze na etapie projektowania. Nierzadko wiąże się to z kompromisami – dotychczasowe projekty informatyczne muszą poczekać. Ponadto w Twoim zespole mogą pracować wysoko wykwalifikowani informatycy, jednak zastanów się, czy posiadają wystarczająco dużą wiedzę z zakresu systemów lojalnościowych.

Trzecią opcją jest gotowy system lojalnościowy, który już istnieje i można go wdrożyć w zdecydowanie krótszym czasie. Kluczowe jest, aby był on na tyle elastyczny, żeby możliwe było dostosowanie go do założeń programu lojalnościowego, pomysłów i celów. Korzystasz z niego na zasadzie abonamentu, płacąc comiesięczną stałą kwotę, obejmującą wszystkie funkcje, w tym automatyzacje, integracje, hosting, aplikację mobilną, ale również wsparcie techniczne. Przykładem takiego systemu lojalnościowego jest Loyalty Starter. Pozwala on na wybór wszystkich potrzebnych funkcji, zaprojektowanie własnej szaty graficznej w aplikacji mobilnej i wprowadzanie zmian już po starcie programu. Stała kwota ułatwia planowanie budżetu i wpływa pozytywnie na przewidywalność comiesięcznych wydatków.

Integracja, personalizacja i automatyzacja w systemie lojalnościowym

Przy wdrożeniu systemu lojalnościowego warto poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwagi poszczególnym jego funkcjom. Precyzyjne ustawienia ułatwiają zarządzanie programem, a także poprawiają skuteczność prowadzonych działań marketingowych. System lojalnościowy zintegruj z innymi systemami w swojej firmie. Dotyczy to przede wszystkim systemu obsługi sprzedaży. Dzięki temu możliwe będzie naliczanie punktów natychmiast po dokonaniu przez uczestnika programu zakupów. Pomocna w tym jest automatyzacja, która pozwala na przyznawanie punktów automatycznie bez ręcznego wprowadzania i zmiany danych. Automatyzacji podlega jeszcze wiele innych działań, np. przyznawanie nagród czy wysyłka powiadomień i wiadomości.

Na skuteczność prowadzonych działań marketingowych duży wpływ ma personalizacja, która jest bezpośrednio związana z segmentacją uczestników programu. Są oni dzieleni na grupy na podstawie wybranych kryteriów, jak płeć, częstotliwość zakupów, najczęściej wybierane produkty czy wartość koszyka. Następnie automatycznie wysyłane są do nich spersonalizowane komunikaty np. ze specjalnie przygotowanymi dla nich ofertami. Taka odpowiedź na ich potrzeby i preferencje zwiększa szansę na kolejny zakup i potęguje ich zaangażowanie.

System lojalnościowy z aplikacją mobilną

Przy wyborze systemu lojalnościowego uwzględnij nie tylko założenia programu i swoje preferencje, ale również nawyki swoich klientów. Obecnie wiele firm rezygnuje z tradycyjnych plastikowych kart lojalnościowych na rzecz aplikacji mobilnej. Wyniki badań “10 lat Mobilnej Rewolucji” wskazują, że z urządzeń mobilnych korzystamy już ok. 5 godzin dziennie. To narzędzia, za pośrednictwem których kontaktujemy się z bliskimi, ale i dokonujemy płatności internetowych, robimy zakupy, monitorujemy swoją aktywność fizyczną i szukamy interesujących nas usług. Korzystamy z aplikacji mobilnych pozwalających nam na czynności, które wcześniej mogliśmy wykonać jedynie osobiście – złożenie wniosku o kredyt gotówkowy czy też reklamacja w sklepie.

Ten trend i popularność aplikacji mobilnych wykorzystuje się również przy programach lojalnościowych. Aplikacje mobilne są nie tylko praktyczne, ale też dostarczają wiele korzyści zarówno uczestnikom, jak i organizatorowi programu. W aplikacji znajduje się katalog nagród, aktualny stan punktowy, spersonalizowane promocje, jak również dodatkowe opcje, jak baza wiedzy czy zakładka z konkursami. Ułatwia ona kontakt z uczestnikami np. za pośrednictwem powiadomień PUSH. Dużą zaletą aplikacji jest możliwość zbierania i analizowania danych o uczestnikach, które pozwalają na tworzenie ofert jeszcze lepiej dopasowanych do preferencji klientów. Jest jeden warunek – system lojalnościowy musi oferować funkcję aplikacji mobilnej.

System lojalnościowy powinien stwarzać możliwości, a nie stawiać ograniczenia. Nie może wymuszać modyfikacji strategii programu lojalnościowego, ale to on powinien dopasować się do istniejących założeń. Etap wdrożenia systemu lojalnościowego jest kluczowy dla powodzenia programu. Od niego zależy, czy wszystkie elementy programu zostaną uwzględnione, w jakim stopniu czynności zostaną zautomatyzowane i czy w późniejszym czasie możliwa będzie rozbudowa programu. Zaplecze techniczne jest rusztowaniem dla programu, tylko stabilne i indywidualnie dopasowane będzie w stanie go utrzymać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.