Dlaczego jakość jest tak ważna w każdym przedsiębiorstwie?
3 min readSystem zarządzania jakością w firmie jest jednym z niezbędnych elementów w ciągłym udoskonalaniu działających w niej procesów. Na nim w dużej mierze opiera się stabilność i jakoś towarów czy usług, stanowiących podstawę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Problemy wynikający z trudnych do rozpoznania przyczyn mogą sprawić, że niezadowoleni klienci zrezygnują ze współpracy, a sytuacja finansowa znacznie się pogorszy. Z tej przyczyny olbrzymie znaczenie dla trwałości biznesu ma ciągła kontrola jakości i udoskonalanie procesów. W ten sposób można również odnaleźć nowe pola do eksploracji, które umożliwią firmie rozwój. Co jest jakość w biznesie i jak o nią zadbać? Sprawdź w naszym poradniku.
Co to jest jakość?
Na początek dobrze byłoby przybliżyć, co to jest jakość. W biznesie, zarówno na poziomie zarządzania, jak i produkcji, jest ona pojęciem złożonym, a interpretacja ściśle wiąże się z konkretną branżą. Interpretacji tego terminu podejmują się inżynierowie, ekonomiści, towaroznawcy, a nawet prawnicy. Dużo łatwiej zdefiniować jakość za pomocą produktu lub usługi, które mogą zostać uznane za spełniające odpowiednie normy jakościowe. Jakie one będą? Aby produkt powstający w wyniku działań biznesowych mógł zostać uznany za jakościowy, powinien on:
- charakteryzować się przydatnością do użytku, aby nabywca miał przekonanie, że będzie w stanie go wykorzystać;
- mieć zgodność z warunkami technicznymi, dzięki czemu jego stosowanie będzie bezpieczne dla użytkownika;
- spełniać wszystkie oczekiwania użytkownika, co zagwarantuje mu zadowolenie z zakupu.
W przypadku usług jakość definiuje się przede wszystkim na poziomie zaspokajania potrzeb wyrażonych przez ich nabywcę. Z jednej strony jakość jest więc spełnieniem wysokich standardów przez dany produkt, z drugiej zaś ma ona istotne znacznie dla satysfakcji klienta.
Jak rozpoznać jakość w swojej branży?
Jak zostało wspomniane, niemal każda branża ma swoje wytyczne do mierzenia jakości. Inaczej podejdą do tego dostawcy usług internetowych, inaczej poziom jakość zmierzą przedstawiciele rozrywki, a jeszcze inaczej sprawdzą ją wytwórcy towarów. Jednak w każdej z tych dziedzin kluczowa będzie umiejętność zbadania potrzeb swoich klientów, a następnie weryfikacji zadowolenia z dostarczonych im usług lub towarów. Troska o jakość może zostać wpisana w kulturę działania firmy – co będzie miało przełożenie nie tylko na pracę osób dotychczas zatrudnionych, ale też pozyskiwanie nowych pracowników do zespołów. Warto zadbać o ten aspekt już na poziomie budowania struktury i poszerzania działających zespołów.
Jakość a pozyskiwanie nowych klientów
Kwestia jakość ma olbrzymi wpływ na to, jak biznes odbierany jest przez klientów. Z perspektywy przedsiębiorcy tak samo ważne, jak zatroszczenie się o odpowiednią jakość świadczonych usług czy produkowanych towarów, będzie informowanie ich nabywców o filozofii firmy. Pozwoli to zbudować relację z osobami, które dotychczas zdążyły się związać z danym przedsiębiorstwem, ale także ułatwi dostęp do nowych zleceń.
Skuteczne zarządzanie jakością – rób to dobrze!
Kontrola jakości i ulepszanie procesów to działania niezwykle istotne, jednak nie wszyscy mają odpowiednie kompetencje do pracy z nimi już na starcie. Dlatego olbrzymią rolę w skutecznym zarządzaniu jakością odgrywają specjaliści w tej dziedzinie, którzy będą ciągle ulepszać swoje kwalifikacji. Dostępność do szkoleń, otwartość na nowe rozwiązania i chęć ciągłej pracy na procesami zaowocują coraz lepszymi wynikami biznesowymi.