Zablokowanie a zastrzeżenie karty – czy te pojęcia oznaczają to samo?
Jeszcze wczoraj płaciłeś za zakupy, a dziś sięgasz do portfela i… zastajesz przykrą niespodziankę. Karty nie ma na miejscu. Postanawiasz jak najszybciej zadzwonić do banku, aby uchronić swoje pieniądze przed kradzieżą. Ale czy wiesz, co właściwie powinieneś zrobić – zablokować kartę czy ją zastrzec? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj artykuł, który stworzyliśmy we współpracy ze specjalistami z Systemu Zastrzegania Kart Zastrzegam.pl.
Z tekstu dowiesz się:
- jak zablokować kartę i czym to skutkuje,
- w jakiej sytuacji zdecydować się na zastrzeżenie karty,
- w jaki sposób najszybciej zastrzec utraconą kartę, która mogła wpaść w ręce złodzieja.
Zgubienie lub kradzież karty bankomatowej może przydarzyć się każdemu. Ważne, żebyś wiedział, co zrobić w takiej sytuacji. Blokada karty i jej zastrzeżenie bywają mylone, ale warto znać różnice między tymi działaniami, by wiedzieć, w jakiej sytuacji się na nie zdecydować. Dzięki temu zyskasz większy spokój, a stres związany ze stratą środka płatniczego nie przeszkodzi Ci skutecznie zadbać o swoje oszczędności.
Zablokowanie karty – co to oznacza?
Zablokowanie karty to po prostu jej czasowe wyłączenie. Jeśli się na nie zdecydujesz, Twoja karta będzie nieaktywna i nikt nie będzie mógł dokonać nią płatności – zarówno w internecie, jak i w sklepie czy restauracji. Blokada jest odwracalna, więc możesz ją zlecić i odwołać w dowolnym czasie, w ten sam sposób, czyli na przykład poprzez telefon do banku lub wybór odpowiedniej opcji w Twoim panelu bankowości internetowej.
Gdy karta zostanie odblokowana, będziesz mógł ponownie korzystać ze wszystkich jej funkcji. Dlatego blokada jest świetnym rozwiązaniem na przykład podczas wyjazdów. Jeśli zechcesz pójść na koncert czy inną imprezę masową w obcym mieście, a obawiasz się kradzieży, możesz zlecić czasowe zablokowanie, a po wydarzeniu szybko przywrócić możliwość płacenia. W ten sposób będziesz mieć kartę cały czas przy sobie – z pewnością przyda Ci się na dalszym etapie wycieczki.
Blokada a zastrzeżenie karty – różnice
Pamiętaj że blokada nie wystarczy, jeśli istnieje realne ryzyko, że zgubiłeś kartę lub ktoś Ci ją ukradł. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem będzie zastrzeżenie karty.
Wyobraź sobie, że po powrocie do domu nie możesz znaleźć swojego portfela. Nie pamiętasz, gdzie mogłeś go zostawić. Nie widziała go także żadna z osób, które mieszkają z Tobą. Jeśli po takich szybkich oględzinach nie znajdziesz zguby, zdecyduj się od razu na zastrzeżenie karty. To proces nieodwracalny, który powoduje brak możliwości korzystania z opcji płatności. „Plastik” staje się więc bezużyteczny dla złodzieja. Ale nawet jeśli Twoją kartę znajdzie uczciwa osoba, która Ci ją odda, nie ma powodu żałować, że wcześniej ją zastrzegłeś. Ktoś mógł bowiem wcześniej skopiować dane niezastrzeżonej karty, aby wykorzystać je do kradzieży.
Po zastrzeżeniu karty należy złożyć wniosek o wydanie nowej. Czas oczekiwania jest różny w zależności od danego banku, ale zwykle trwa to kilka dni.
Kradzież pieniędzy z karty – działaj szybko i zdecydowanie!
W przypadku kradzieży karty bankomatowej działaj szybko. Możesz zadzwonić na infolinię swojego banku lub zdecydować się na telefon do Systemu Zastrzegania Kart Zastrzegam.pl, który powstał z inicjatywy Związku Banków Polskich. To w pełni bezpieczna i bardzo szybka opcja, dzięki której nie musisz pamiętać wielu numerów telefonów – a to często spory kłopot, szczególnie jeśli posiadasz konta w kilku różnych bankach.
Aby zastrzec kartę, zadzwoń pod numer (+48) 828 828 828. Konsultant zapyta Cię o Twój problem oraz nazwę banku, po czym zostaniesz natychmiast połączony z infolinią. Cały proces zajmuje zaledwie kilka minut. To najskuteczniejsza ochrona Twoich pieniędzy przed dostaniem się w niepowołane ręce.
Blokada karty i jej zastrzeżenie to pozornie podobne procesy. Teraz jednak znasz już różnicę między nimi, możesz więc bezpieczniej korzystać z płatności bezgotówkowych – w razie kradzieży lub zgubienia karty będziesz wiedział, co zrobić!