Reklama sklepu internetowego w Google Ads
Reklama sklepu internetowego w wyszukiwarce, to temat bardzo szeroki. Form takiej reklamy mamy bardzo dużo, jednakże zdecydowanie największą popularnością cieszą się dwie, w pewien sposób bardzo do siebie podobne: Google Ads oraz Google Shopping. Są one ze sobą ściśle powiązane, ale to, co jest istotne to fakt, że mogą być prowadzone jednocześnie. Prawdą jest, że konkurencja, jeśli chodzi o reklamę sklepu online, jest bardzo duża. Jak ją wyprzedzić i nie zaszkodzić swojej stronie? W jaki sposób skutecznie prowadzić zarówno standardowe kampanie reklamowe w Google Ads i Google Shopping?
Google Ads – dlaczego ta forma reklamy cieszy się tak dużą popularnością?
Kiedy prowadzimy sklep online, zależy nam na tym, aby nasza sprzedaż była dynamiczna. Oczywiście, mamy pewne produkty w stałych cenach, ale bardzo często, niektóre z nich objęte są różnego rodzaju promocjami. Jednym ze sposobów, żeby dotrzeć do odbiorcy z taką właśnie informacją, jest reklama online. W przypadku, jeśli chcemy szybkiej reakcji naszych klientów, Google Ads są idealnym rozwiązaniem. Przyczyn jest co najmniej kilka:
Efekty reklamy od razu po wdrożeniu.
- Pierwszym i zasadniczo najważniejszym czynnikiem, jeśli chodzi o reklamę Google Ads, jest to, że jej efekty są zauważalne od razu. Nie musimy czekać kilku tygodni, aby reklama zaczęła pracować.
Duża elastyczność jeśli chodzi o wdrożenie kampanii reklamowej.
- Kolejną bardzo ważną kwestią jest możliwość odpowiedniego jej dopasowania do naszych potrzeb.
Niskie koszty
- Płacisz za kliknięcia reklam, a nie za wyświetlenia. Masz pewność, że potencjalny klient odwiedził Twoją stronę internetową i nie „przeszedł” obojętnie koło Twojej marki.
Możliwość modyfikowania treści reklamy.
- Google Ads daje nam nie tylko dużą elastyczność, jeśli chodzi o budżet czy czas wyświetlania reklamy, ale też pozwala na modyfikowanie jej treści, nawet w trakcie trwania kampanii. Warunek jest jeden: treść musi spełniać standardy Google. Tylko w takim przypadku, możemy mówić o skutecznej reklamie sklepu online za pomocą modelu Google Ads.
Dopasowana do konkretnego grona odbiorców.
- Niekwestionowaną zaletą reklamy Google Ads jest możliwość bardzo dokładnego dopasowania grupy odbiorców, do której ma być ona skierowana. Dzięki temu, mamy pewność, że reklama pokaże się osobom zainteresowanym oferowanymi przez nas produktami, jak również będzie ona wyświetlana w godzinach, w których wskazane osoby są aktywne.
Przygotowanie kampanii Google Ads dla sklepu internetowego – od czego zacząć?
Skoro wiadomo już, dlaczego reklama Google Ads cieszy się tak dużą popularnością, pora przyjrzeć się temu, jak prawidłowo ją przygotować. Od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę?
Przede wszystkim, musimy określić grupę docelową. O skutecznej kampanii Google Ads, możemy mówić tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy jest ona targetowana do konkretnego grona odbiorców. Na podstawie danych z Google Analytics lub innych – np. danych z Facebooka, jesteśmy w stanie bardzo dokładnie sprecyzować naszą grupę odbiorców.
Dlaczego określenie grupy docelowej jest tak ważne? Przede wszystkim, chodzi o wyświetlanie się reklamy. Google Ads, pokazuje się po wpisaniu konkretnych słów kluczowych do wyszukiwarki, ale jeśli dodatkowo, Google “widzi”, że użytkownik Sieci jest w naszym targecie, szansa na to, że pokaże mu naszą reklamę, jest znacznie większa.
Kiedy wiemy już, kim są nasi odbiorcy, musimy przejść do najważniejszego etapu tworzenia reklamy, a mianowicie – napisania jej treści
Treść, która sprzedaje – czyli jaka?
Kiedy mówimy o reklamie sklepu internetowego w wyszukiwarce, musimy zwrócić uwagę na to, co będzie przedstawiała treść. Pierwszą zasadą, którą powinniśmy się kierować, jeśli chodzi o kampanię Google Ads w kontekście sklepu online, jest zadbanie o to, aby była dopasowana do standardów Google. Powinna zatem zawierać odpowiednią długość i właściwie dopasowane frazy kluczowe. Warto jest też wykorzystać możliwości elastyczności, które daje nam kampania Google Ads – dzięki temu, z pewnością uda nam się stworzyć dynamiczną reklamę w wyszukiwarce. Dopasowanie do aktualnych trendów, szczególnie kiedy mówimy o reklamie sklepu internetowego w Google, jest bardzo ważne.
Treść reklamy sklepu internetowego w Google Ads, to jednak nie tylko słowa kluczowe. Nie możemy też zapominać o położeniu akcentu na klienta oraz o tzw. CTA. W ten sposób, reklama zadziała na wyobraźnię klienta, a my jednocześnie zwiększamy naszą szansę na sprzedaż. Ważne jest jednak to, aby CTA oraz akcent na klienta, nie były nachalne. Powinny zachęcać, pokazywać korzyści oraz dawać obietnicę zadowolenia z zakupu.
Przygotowana kampania Google Ads – co dalej?
Dobrnęliśmy do etapu, w którym nasza kampania została już przygotowana i pozostało jedynie uruchomić ją. Czy to wszystko, jeśli chodzi o nasze działania związane z prowadzoną przez nas kampanią ecommerce sklepu internetowego? Otóż nic bardziej mylnego. Tak naprawdę dopiero teraz możemy w pełni kontrolować kampanię.
Przede wszystkim, powinniśmy zacząć od monitorowania jej ruchu. Co to dokładnie oznacza? W panelu sterowania, znajdziemy informacje o tym, kto i kiedy kliknął naszą reklamę, skąd pochodziło kliknięcie. Te dane są niezbędne, jeśli chcemy dodatkowo wdrożyć remarketing. Kampania Google Ads, taką możliwość nam daje. Wystarczy, że reklama w wyszukiwarce przekieruje użytkownika w konkretne miejsce na naszej stronie, na której zostanie umieszczony kod remarketingowy. W ten sposób, skutecznie zwiększamy skuteczność reklamy w wyszukiwarce, a nasza szansa na sprzedaż – rośnie.
Google shopping – co to takiego?
W przypadku, kiedy mówimy o kampanii Google Ads przeznaczonej dla sklepu internetowego, nie możemy pominąć też kampanii Google Shopping, która odgrywa kluczową rolę w reklamie sklepu internetowego. Najprościej rzecz ujmując, jest to kampania, która ma na celu promowanie tylko i wyłącznie konkretnych produktów z oferty danego sklepu. To, co jest niezwykle istotne, kiedy mówimy o Google Shopping, to fakt, że tego rodzaju reklama, pokazuje się tylko i wyłącznie po wpisaniu przez użytkownika konkretnego produktu.
Przykład:
Szukamy butów sportowych marki Nike, konkretnie: nike Air Max. Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy “Nike Air Max”, pojawią nam się nie tylko reklamy Google Ads sklepów, które posiadają w swojej ofercie takie obuwie, ale też reklamy, które pokażą nam konkretny produkt w konkretnej cenie w wybranym sklepie. To duże ułatwienie dla użytkowników Sieci, ponieważ dzięki temu rozwiązaniu, dostają oni praktycznie gotową ofertę od razu po wpisaniu przez nich odpowiedniej frazy.
Jak przygotować kampanię Google shopping?
W jaki sposób przygotować kampanię Google shopping, aby była ona skuteczna? Musimy w tym aspekcie zadbać o kilka, bardzo ważnych czynników, a są to:
- Założenie konta w Google Merchant Center i połączenie tego konta z naszym kontem przypisanym do Google Ads,
- Przygotowanie odpowiedniego pliku danych,
- Instalacja certyfikatu SSL,
- Dostosowanie sklepu internetowego do prowadzonej kampanii.
- Bez spełnienia powyższych czynników, nie możemy mówić o skutecznie przeprowadzonej kampanii reklamowej dla sklepu online z wykorzystaniem Google shopping. Dlaczego zatem konieczne jest spełnienie powyższych warunków?
Konto w Google Merchant Center – dlaczego jest ważne?
W Google Merchant Center, znajdują się wszystkie najważniejsze informacje o sprzedawcy – czyli w tym przypadku o sklepie, w którym chcemy dokonać zakupów. Znajdziemy tam nie tylko nazwę sklepu, ale też informacje o oferowanych przez sklep produktach. Musimy połączyć konta: to, które mamy przypisane do kampanii Google Ads z tym, które stworzyliśmy w Google Merchant Center. Na szczęście, cały proces jest bardzo intuicyjny a przeprowadzenie go trwa dosłownie kilka chwil. Kluczowe, jeśli chodzi o Google Merchant Center jest to, że znajduje się tam także informacja o tym, że posiadamy pełne prawa do strony naszego sklepu – innymi słowy, Google weryfikuje jej adres i sprawdza pod względem legalności.
Plik danych – co powinien zawierać?
O jakim pliku danych jest mowa? Co tak naprawdę musimy przygotować? Chodzi tutaj o nic innego, jak informacje o produkcie, który chcemy reklamować. Plik powinien zawierać nie tylko nazwę produktu, ale też muszą się tam zawierać informacje np. O jego dostępności. Konieczne jest także umieszczenie w takim pliku linków do zdjęć czy miejsc na naszej stronie, na których ów produkt się znajduje. Omawiany plik jesteśmy w stanie przygotować za pomocą platformy Google Merchant Center. Mamy do dyspozycji 3 sposoby, za pomocą których możemy przygotować taki plik. Są to:
- Wykorzystanie do tego celu arkuszy Google,
- Zaplanowanie pobierania informacji do pliku – innymi słowy, plik taki umieszczony zostaje na stronie sklepu i stamtąd jest on automatycznie pobierany. Musimy jedynie przygotować harmonogram, według którego plik zostanie pobrany.
- Przesłanie danych do pliku ręcznie – to zdecydowanie najdłuższy i najbardziej czasochłonny ze sposobów.
Po przygotowaniu takiego pliku, możemy przejść do kolejnego kroku, a jest nim instalacja certyfikatu SSL.
Co to jest certyfikat SSL i dlaczego jest niezbędny do prowadzenia kampanii Google shopping?
Zapewnienie poufności danych, które przechowywane są na sklepie to obowiązek każdego, kto taki sklep online prowadzi. Właśnie z tego względu, strona powinna posiadać aktualny i oryginalny certyfikat SSL. Certyfikat ten zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom, którzy nie tylko odwiedzają stronę, ale też dokonują na niej zakupów. Instalacja tego certyfikatu jest niezbędna, aby nasz sklep online przeszedł pozytywnie weryfikację. Google nie narzuca nam jednak tego, jaki rodzaj certyfikatu SSL mamy zainstalować – jest bardzo dużo ich rodzajów. Ważne jest jednak to, aby po jego zainstalowaniu, adres naszej strony rozpoczynał się od “https”, a w oknie adresowym pojawiła się zielona kłódka.
Sama instalacja certyfikatu SSL nie jest najłatwiejsza i dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie wykonania tej pracy profesjonalistom. Zanim jednak do tego przejdziemy, sprawdźmy, czy przypadkiem nasz dostawca hostingu nie posiada takich certyfikatów i czy w ramach hostowania strony, nie jest w stanie nam takiego certyfikatu zainstalować. Niektóre firmy hostingowe świadczą takie usługi.
Jak dopasować sklep pod kampanię Google shopping?
Ostatnim elementem, o który musimy zadbać, kiedy przygotowujemy kampanię reklamową sklepu online w modelu Google Shopping, to dopasowanie naszej strony do tej kampanii ecommerce. W jaki sposób jednak należy tego dokonać? Prawda jest taka, że nie jest to zadanie łatwe. Musimy zadbać o to, aby strona była przejrzysta, a informacje o produktach odpowiednio skatalogowane. Oczywiście nie możemy zapominać o tym, że strona naszego sklepu online powinna być dopasowana pod odpowiednie frazy kluczowe. Innymi słowy, na stronie naszego sklepu online, powinien panować porządek.
To, co także jest kluczowe, to fakt, że działania mające na celu przystosowanie naszego sklepu pod kampanię Google shopping, powinny rozpocząć się w momencie jej budowania. Pracować nad nimi powinien nie tylko doświadczony informatyk, ale też i copywriter, który zadba m.in o to, aby opisy produktów były konkretne i rzetelne oraz aby zawierały one odpowiednie frazy kluczowe.
Nie jest jednak tak, że kiedy już przystosujemy nasz sklep internetowy pod kampanię Google shopping, to już koniec prac. Jest wręcz odwrotnie. Cały czas powinniśmy monitorować ruch na naszym sklepie, sprawdzać, kiedy i kto go odwiedza, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem. To informacje, które będą nam niezbędne do prawidłowego prowadzenia nie tylko kampanii Google shopping, ale tak naprawdę każdej kampanii ecommerce, która będzie powiązana z naszym sklepem internetowym.