11 października 2024

Blue-Bell – porady dla Ciebie!

Praktyczne porady do stworzenia swojego wymarzonego domu. Napisz do nas, a postaramy się pomóc.

Pomoc psychologiczna dla pracowników – czym jest i dlaczego warto ją stosować?

Pomoc psychologiczna dla pracowników firm

Artykuł partnera.

Co jest najważniejsze w prowadzeniu przedsiębiorstwa? Można by powiedzieć, że zyski i ciągłe rozwijanie biznesu. Oczywiście jest to prawda, jednak należy pamiętać, że nie byłoby to możliwe bez ludzi, którzy u nas pracują. Dlatego tak ważne jest, by o nich zadbać. W takim przypadku często skupiamy się na zagwarantowaniu pracownikom dobrego wynagrodzenia, możliwości rozwoju i awansu w wewnętrznych strukturach firmy. Tymczasem warto też wziąć na tapetę kwestię dobrostanu ludzi i tego, w jaki sposób możemy o nich zadbać.

Kryzys pracownika

Czynniki, z którymi na co dzień mierzymy się w pracy, mogą niekorzystanie na nas wpływać i spowodować pogorszenie stanu psychicznego. Mówimy tutaj np. o stresie, monotonności/rutynie, braku satysfakcji czy presji środowiska. Szkodliwe oddziałanie może mieć także brak perspektyw na awans, rozwój oraz wyższe zarobki.  Kryzys taki nie zaczyna się nagle. Powoli zaczynamy zauważać u pracownika spadek jakości i szybkości pracy, zmęczenie, brak entuzjazmu. Ze strony człowieka tymczasem każde wstanie rano to walka ze sobą. Zaczyna brakować energii, dokucza brak skupienia i kreatywności. Pogłębia się niezadowolenie i frustracja, a nawet najmniejsze kwestie mogą nas wyprowadzić z równowagi. Przestaje nas cieszyć to co wcześniej, a zamiast tego pojawia się zniechęcenie, niepokój i brak wiary we własne możliwości.

Skutki są raczej oczywiste. Ze strony organizacji – człowiek, który wcześniej sprawnie działał, notuje spadki efektywności. Dodatkowo jego zły nastrój może również zarazić innych. Pracownikowi tymczasem coraz to bardziej pogarsza się stan psychiczny, co rzutuje również na jego życie prywatne. Pojawić się mogą również różne choroby (np. zawał z powodu zbyt dużego stresu). W ekstremalnych przypadkach mówić możemy nawet o próbach samobójczych.

Warto tutaj podkreślić, że źródłem kryzysu psychologicznego pracownika nie muszą być jedynie czynniki związane ze ścieżką zawodową. To co dzieje się prywatnie, mocno przekłada się na pracę. Dlatego kiedy w życiu nie dzieje się dobrze, to odczuwamy to we wszystkich jego wymiarach. Nie jesteśmy w stanie być skowronkami w pracy, kiedy po niej najchętniej schowalibyśmy się pod łóżko. Jako pracodawcy musimy więc też o tym pamiętać.

Pomoc psychologiczna dla zatrudnionych

Pomoc psychologa

Jeszcze do niedawna panowało przeświadczenie, że pracy i życia prywatnego nie powinno się łączyć. Wiemy już jednak, że nie jest to możliwe. Czy więc jako firma mamy narzędzia, które pomogą nam wspierać pracownika w trudnym dla niego momencie? Na szczęście tak – coraz popularniejszym benefitem staje się pomoc psychologiczna dla pracowników. Do popularyzacji tego rozwiązania przyczynił się rok 2020 i wybuch pandemii. Wówczas to jednym z kluczowych aspektów było utrzymanie wysokiego zaangażowania ludzi i wsparcie ich w radzeniu sobie z tą nietypową sytuacją.

Agata Broś Project Manager and Development Coordinator z agencji doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources zauważa:

W ramach tego benefitu każda osoba zatrudniona w organizacji może odbyć bezpłatne konsultacje z psychologiem (a nawet podjąć cały proces psychoterapii). Tematy spotkań nie muszą być związane z pracą – mogą dotyczyć każdego aspektu. Przedsiębiorstwo nie wie, który pracownik skorzystał z pomocy oraz na jaki temat rozmawia ze specjalistą. Zagwarantowana jest więc anonimowość dla pracowników. Człowiek nie musi zgłaszać swojemu przełożonemu chęci udziału w sesjach – jest to jego dobrowolna i świadoma decyzja. Kiedy manager widzi, że z pracownikiem dzieje się coś niepokojącego, może oczywiście przypomnieć mu o możliwości wsparcia. Nie może go jednak do tego zmuszać.

Jak zorganizować takie wsparcie od strony organizacyjnej? Możemy nawiązać współpracę z konkretnym specjalistom, jednak to rozwiązanie nie gwarantuje dla naszych pracowników wolnych terminów i dostępności pomocy psychologicznej (a także dopasowania niszy eksperta do ich problemu). Dlatego lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze wsparcia dedykowanych dla tego rozwiązania firm, które mają w swoich szeregach zatrudnionych osoby z szerokim spektrum specjalizacji. Dzięki temu nasz pracownik może wybrać osobę, która będzie w stanie najlepiej mu pomóc.

Jak jeszcze firma może pomóc?

Czy jako przedsiębiorstwo mamy jeszcze jakieś możliwości wsparcia w kryzysie psychologicznym pracownika? W takiej pomocy duże znaczenie ma jego manager. Zauważenie pierwszych sygnałów, że z pracownikiem dzieje się coś niedobrego oraz stworzenie przestrzeni dla niego, by ten poczuł się bezpieczny w organizacji, są kluczowe. Ogromną rolę odgrywa więc tutaj prosta rozmowa oraz zapewnienie o wsparciu przełożonego, zespołu, a także całej firmy w poradzeniu sobie z kryzysem. W porozumieniu z pracownikiem może zostać zmniejszony wymiar czasu pracy (tak by ten miał czas na odpoczynek), zmiana obowiązków lub pójście na dłuższy urlop. Manager może również indywidualne wspierać pracownika poprzez np. mentoring lub może przydzielić dodatkową osobę do odciążenia pracownika w codziennych obowiązkach.

Firmy mogą się zwrócić również do agencji doradztwa personalnego o pomoc. W tych organizacjach pracują specjaliści z zakresu HR, którym żaden temat nie jest straszny. Dzięki zdobytej przekrojowej wiedzy i przeprowadzeniu szeregu programów wsparcia, agencje doradztwa personalnego pomogą nam dopasować najlepsze dla naszej firmy rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.