Na czym polegają wdrożenia systemów IT? Etapy i metodyka
Wdrożenia systemów IT to specjalistyczna usługa, której odbiorcami są zarówno średnie, jak i największe firmy prywatne oraz organizacje publiczne. W związku z postępującą cyfryzacją coraz więcej podmiotów wymaga dedykowanych systemów zarządzania i obsługi. Jeśli zastanawiasz się, czym charakteryzują się poszczególne etapy procesu implementowania systemów informatycznych, sprawdź poniższy artykuł!
Czym są wdrożenia systemów IT?
Wdrożenia systemów IT to skomplikowane procesy, których rozmiar i wielopłaszczyznowość zależne są przede wszystkim od charakterystyki danego systemu oraz zapotrzebowania firmy. Implementacja systemów jest procesem holistycznym, a nie jedynie wykonawczym. Dotyczy migracji danych, testowania, powtórnego badania zapotrzebowania, a także parametryzowania poszczególnych funkcji systemu. Wszystkie czynności mają na celu ostateczne dostosowanie produktu do potrzeb zleceniodawcy. Wdrażane oprogramowanie dla firm musi jednak spełniać szereg wytycznych szczegółowo opisanych w projekcie, a weryfikacja skuteczności odbywa się także po przekazaniu programu do użytkowania. Z tego względu wdrożenia systemów IT nierzadko są procesem wykraczającym poza standardowe ramy cyklu życia produktu znane z innych sektorów.
Na profesjonalne wsparcie w tym zakresie można liczyć, nawiązując współpracę z renomowaną firmą informatyczną, którą można poznać po współpracy z wiodącymi dostawcami oprogramowania (np. status Comarch Partner). Świetnym przykładem jest Gecos – Partner Comarch, którego ofertę i historię można poznać na stronie internetowej firmy: https://gecos.pl/o-firmie/.
3 etapy wdrażania systemów IT
Obsługa informatyczna firm w ramach procesu implementacji nowego systemu zorientowana jest na trzech głównych filarach działania. Zgodnie z obowiązującymi regułami wyodrębnia się następujące etapy:
- etap przygotowawczy – weryfikacja potrzeb przedsiębiorstwa, nadrzędnych i podrzędnych celów wdrożenia danego systemu. Etap ten łączy aspekty techniczne, merytoryczne, konsultingowe z prawnymi i organizacyjno-finansowymi (przygotowanie przetargu, ustalenia prawne).
- etap wykonawczy – opracowanie i wykonanie całego planu wdrożeniowego na podstawie zastosowanej metodyki pracy zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie. Na pierwszym planie znajduje się tu praca techniczna.
- etap weryfikacji – głównym polem działania jest sprawdzenie użyteczności (UX) i funkcjonalności wdrożonego systemu IT. Na tym etapie korzysta się już z oprogramowania, ale cały czas trwają prace konsultingowe, monitoring i optymalizacja działania oprogramowania.
Każde oprogramowanie do zarządzania firmy musi być tworzone od podstaw i na podstawie dokładnego researchu zapotrzebowania. Wdrożenie systemów IT nie jest jednak procesem całkowicie powtarzalnym i falsyfikowalnym, co wynika z różnic pomiędzy potrzebami firm i odpowiadających im rozwiązań, które należy zaimplementować. Kluczowym parametrem jest wybór odpowiedniej metodyki wdrożenia, która przekłada się na efektywność i systematyczność prac wdrożeniowych.