Meble biurowe a budowa wizerunku firmy
Rozwój i wielkość konkurencji determinuje przedsiębiorców o jak najlepsze przedstawienie się na rynku. Jakoś wykonywanej pracy, kontakt z klientem, prezentacja firmy na targach branżowych to oczywiste obszary, które budują wizerunek firmy. Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać jakie znaczenie ma samo biuro jako siedziba firmy. Wybór samej lokalizacji już dużo mówi o tym, jaka jest kultura, atmosfera w przedsiębiorstwie, jaki ma charakter dana firma. Lokalizacja musi być dogodna dla pracowników oraz dla obecnych i potencjalnych klientów. Sama siedziba firmy spełnia dwie główne role: funkcjonalną oraz wizerunkową.
Rola wizerunkowa, reprezentacyjna
Część przedsiębiorstw, zależy to od wielkości firmy oraz jej profilu, decyduje się na oddzielenie lokalizacji reprezentacyjnej od użytkowej zwanej często „produkcją”. Siedziba firmy przystosowana i nastawiona głównie by spełniać najlepiej funkcje reprezentacyjne powinna być planowana na etapie poszukiwania lokalizacji. Łatwo dostępne lokalizacja dla potencjalnych klientów z rodzimego miasta lub przyjezdnych, biuro powinno zapewnić miejsce parkingowe dla klientów, jasno oznaczone jeśli firma dzieli budynek z innymi przedsiębiorstwami. Finalnie, klient wchodzący do biura musi czuć się pewnie, odnosić wrażenie rzetelności i profesjonalizmu. Dobrze odbieranym jest by w lobby stała kanapa ze stolikiem kawowym. Kolory jasne kojarzone z rzetelnością, przeszklony open space czy poszczególne biura dają poczucie transparentności. Nowoczesne, wyposażone sale konferencyjne, sale warsztatowe muszą być wyposażone w wygodne fotele czy krzesła, by klient czuł się dopieszczony, rozluźniony przystępował do rozmów o biznesie. W pomieszczeniach warsztatowych, pomieszczeniach, w których odbywają się rozmowy i negocjacje – dobrym posunięciem jest stosowanie stołów konferencyjnych okrągłych lub owalnych. Takie zastosowanie nie tworzy dystansu i podziału między kontrahentami. Funkcjonalne aneksy kuchenne dostępne dla pracowników jak i dla klientów to coraz częstszy standard w wielu firmach. Drobiazgi i detale mają ogromne znaczenie, takie jak oświetlenie, ozdoby i detale.
Rola funkcjonalna
Warunki i atmosfera w firmie wpływa na pracę i jakość obsługi finalnego klienta.
Inne lokalizacje firmy, techniczne zaplecza, biura pełniące rolę funkcjonalne nie mogą być potraktowane po macoszemu. Od tego, jak się czują pracownicy często zależy w jaki sposób wykonują swoją pracę i jak jest obsługiwany finalny klient. Wygoda, dogodna lokalizacja biura, wpływają na jakość pracy osób zatrudnionych w firmie, jeśli jest to możliwe, warto zaplanować lokalizację pod względem sąsiadujących lokali gastronomiczno – usługowych. Każda, nawet najmniejsza firma, musi być wyposażona w podstawowe elementy. Szafy, biurka, krzesła, półki, kuchnie czy aneksy kuchenne z meblami kuchennymi. Oprócz podstawowych wymogów prawa pracy i wyposażenia stanowisk pracy, warto zainwestować w komfort pracowników i wybrać ergonomiczne krzesła i biurka (np. o regulowanej wysokości). Stanowiska pracy powinny być dobrze oświetlone z możliwością regulacji natężenia światła. Jeśli występują szczególnie uciążliwe odgłosy pracy powinno się zapewnić możliwość pracy w wyizolowanych warunkach takich jak małe sale cichej pracy. Większe firmy proponują swoim pracownikom dodatkowe pomieszczenia, gdzie pracownik może się zrelaksować i wyciszyć jeśli istnieje taka indywidualna potrzeba.
Zawsze należy pamiętać, że wizerunek firmy jest szalenie ważny pod względem pozyskiwania i utrzymania obecnych klientów. Należy jednak zwrócić uwagę, by firma była atrakcyjna w oczach pracowników. W dobie rynku pracy pracownika, należy dokonać wszelkich starań by pracownicy czuli się istotną częścią przedsiębiorstwa, niezależnie czy pracują w lokalizacji reprezentacyjnej czy na „zapleczu” firmy. W dużej mierze to od nich zależy czy zamówienie będzie profesjonalnie zrealizowane i czy klient złoży kolejne.
Autor tekstu i źródło zdjęć: Producent mebli biurowych FRWarszawa.pl