Marka osobista – jak to działa?
Czym jest marka osobista? Jak może pomóc w pozyskaniu klientów, rozwoju biznesu lub znalezieniu nowej pracy? Mocna marka osobista przynosi wiele korzyści, trudno jest jednak ją osiągnąć.
Co to jest marka osobista?
Marka osobista oznacza postrzeganie osoby i jej działań nie przez pryzmat firmy, którą reprezentuje, ale jako konkretnego człowieka. Jest Ona znana z imienia i nazwiska przez pewną grupę osób, które mogą być jej współpracownikami, klientami, ale także pracodawcą. Marka osobista jest tworzona zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Często wymaga wielu lat starań, by ją zbudować. Dobra marka osobista, a tym samym rozpoznawalność i chęć współpracy z taką osobą, przynosi jednak sporo korzyści.
Personal branding wymaga wielu działań, aby był skuteczny. Niektóre z nich są nieodpłatne i mogą być czasochłonne. Skrupulatne budowanie marki osobistej z pewnością z nawiązką zwróci się w przyszłości podczas podpisywania umów biznesowych lub gdy dana osoba szuka nowej pracy. Pozytywnie odbierana marka osobista może bowiem oznaczać o wiele więcej, niż świetnie napisane CV i długa lista ukończonych kursów i szkoleń.
Co wpływa na markę osobistą? Jak ją zbudować?
Przede wszystkim należy zastanowić się nad sobą i możliwie obiektywnie ocenić swoje wady, zalety i unikalne umiejętności. To zestaw tych cech pomoże w tworzeniu własnej marki osobistej. Aby być zapamiętanym i zdobyć uznanie nie wystarczy wykonywać dobrą robotę i często pokazywać się (na przykład w social mediach). Warto wyróżnić się czymś, co pozwoli wybić się ponad inne osoby o podobnej wiedzy. Gdy zrobimy to wielokrotnie, nasz personal branding zacznie rosnąć w siłę.
Media społecznościowe, a marka osobista
Warto pokazać się z dobrej strony w social mediach. Zdobywając coraz większe grono nowych odbiorców, szansa na trafienie w ich gusta rośnie. Na nic bowiem zdałaby się sumiennie budowana marka osobista, gdy Twój przekaz nie trafi do potencjalnych klientów.
Budowanie marki osobistej przebiega podobnie do budowania marki przedsiębiorstwa. Polega na pozyskiwaniu zaufania, przedstawieniu swojego produktu lub usług (w tym przypadku – pokazaniu siebie jako eksperta w pewnej dziedzinie). Media społecznościowe są w tym działaniu bardzo pomocne. Pozwalają na stały kontakt ze sporą grupą odbiorców. Przychylne opinie, a także zrobienie szumu wokół siebie (oceny, lajki, komentarze, hasztagi) sprawi, że szybciej zyskamy w oczach innych internautów.
Webinar – buduj swoją markę osobistą, dając bezpłatną wiedzę
Bardzo dobrym sposobem na budowanie silnej marki osobistej jest regularne przeprowadzanie spotkań ze swoimi odbiorcami. Niezależnie od tego, czy będą to spotkania na żywo, transmisje live (streamy w Internecie), czy webinary – pozwolą na uzyskanie dużego zasięgu i nowych odbiorców.
Kluczowe jest, by dać uczestnikom takiego spotkania unikalną wiedzę, a także odpowiedź na ich pytania. Najlepiej, by była to wiedza ekspercka, niedostępna w bezpłatny sposób w innych miejscach. To także dobra okazja do zareklamowania siebie. Osoby, które poznają nas z dobrej strony, chętnie w przyszłości kupią nasz produkt lub podejmą inny rodzaj współpracy.