Kiedy opłaca się realizować kontrakty w Norwegii?
Artykuł partnera.
Norwegia jest dla polskich firm rynkiem wyjątkowo atrakcyjnym, a zarazem dość trudnym. Jego zalety wynikają z bogactwa norweskiego społeczeństwa, natomiast wady są spowodowane niskimi zasięgami. Norwegię zamieszkuje stosunkowo niewiele osób, będących przy tym świadomymi i wymagającymi klientami. Firmy współpracujące ze skandynawskimi partnerami zwracają uwagę na ich nieufność względem polskich przedsiębiorców. Realizacja kontraktów w Norwegii może być bardzo opłacalna, jednak wymaga cierpliwości i konsekwentnego budowania relacji z tamtejszymi podmiotami.
Polskie firmy w Norwegii
Klienci w Norwegii wymagają od swoich partnerów przede wszystkim odpowiedniej oferty. Zależnie od branży, powinna ona bazować na sprawdzonych rozwiązaniach. Duże znaczenie mają gwarancje i certyfikaty, a także odpowiednie ceny. Skandynawowie cenią też funkcjonalność i prostotę proponowanych rozwiązań.
Poza wysoką jakością produktów czy usług, norwescy partnerzy oczekują przede wszystkim wiarygodności i solidności. Jeżeli jednak polska firma w Norwegii zdoła się wykazać i przestanie być anonimowa, może liczyć na nawiązanie wieloletniej współpracy oraz pozyskanie kolejnych kontrahentów. Nie bez znaczenia pozostają norweskie podatki. Każda firma zarejestrowana jako NUF w Norwegii musi korzystać z aktualnych rozwiązań i być wypłacalna, ponieważ wszelkie uchybienia są bardzo źle odbierane przez tamtejsze urzędy i w konsekwencji również potencjalnych kontrahentów.
Specyfika norweskiego rynku
Nawet niewielki kontrakt zrealizowany w Norwegii jest bardzo istotny, ponieważ otwiera możliwości zawarcia kolejnych. W kraju tym działalnością w większości branż zajmują się głównie nieduże, rodzinne firmy. Norwegowie są mocno przywiązani do swojej tradycji, a także kultury prowadzenia biznesów. Duże przedsiębiorstwa koncentrują się natomiast na największych dziedzinach, takich energetyka, sektor spożywczy czy branża stoczniowa. Z uwagi na dość niewielką populację i znaczne rozproszenie geograficzne najważniejszych ośrodków miejskich, w Norwegii tworzą się silne więzi w społecznościach lokalnych oraz wyraźne powiązania koleżeńsko-rodzinne między firmami wewnątrz poszczególnych branż. Z tego względu polskie podmioty często mają problemy z nawiązaniem relacji z norweskimi partnerami. Aby uniknąć odmowy, warto skorzystać pomocy wyspecjalizowanych doradców. Firma Polish Connection jest w stanie zapewnić wsparcie przy omawianiu warunków kontraktu w Norwegii, a także jego sprawnej realizacji.
Opłacalność kontraktów w Norwegii
Pewnym utrudnieniem dla ekspansji polskim firm w Norwegii są różne ograniczenia prawno-formalne. Przedsiębiorstwa działające w tym kraju mogą korzystać z lokalnych pracowników, bądź też zatrudniać swoich na prawach norweskich. W praktyce realizacja kontraktów na tamtejszym rynku jest najbardziej opłacalna w przypadku specjalistycznych nisz, takich jak pozyskiwanie surowców i energii odnawialnej na morzu, przemysł wydobywczy czy branża olejowa. W sektorach tych niezbędne są produkty inne od tych potrzebnych w chociażby przemyśle elektromaszynowym, a tym samym wymagają odmiennych zabezpieczeń i certyfikatów. Polskie firmy powinny też koncentrować się na kontraktach umożliwiających długoterminową współpracę z partnerami norweskimi, a więc takimi wykraczającymi poza samą sprzedaż. Okazją do tego są Granty Norweskie, które pozwalają rodzimym przedsiębiorcom na wdrażanie różnych rozwiązań w zakresie np. zielonych technologii. W każdym przypadku duże znaczenie ma utrzymywanie odpowiedniej komunikacji z partnerami, sumienne rozliczenie podatku z Norwegii oraz sprawna organizacja każdego otrzymanego zlecenia.