Badania marketingowe – na czym polegają?
Skuteczny marketing opiera się na dokładnym poznaniu konsumenta docelowego. Tylko wtedy można zaproponować przekaz, który do niego trafi i odniesie oczekiwane rezultaty. To dlatego badania marketingowe są tak ważne. Ich celem jest zdobycie informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji marketingowych. Dowiedz się, na czym polegają!
Badania marketingowe – ważny element strategii marketingu
Jedna z definicji głosi, że badania marketingowe to zestaw narzędzi i działań mających na celu zebranie możliwie największej liczby informacji na temat potencjalnych klientów docelowych. Po co się to robi? Odpowiedź jest w zasadzie prosta – po to, aby upewnić się, że działania marketingowe będą maksymalnie skuteczne. Pomagają one kształtować komunikację marki, czyli sposób, w jaki będzie prezentować się klientowi. Dzięki dobrze przeprowadzonym badaniom przekaz jest dostosowany do tego, czego poszukują konsumenci i skonstruowany w zrozumiały dla nich sposób. Co najważniejsze, przynosi również oczekiwane efekty. Nieudane akcje marketingowe, nietrafione reklamy i zmarnowane budżety – to często wynik braku badań lub przeprowadzenia ich w nieodpowiedni sposób.
Rodzaje badań marketingowych
Informacje o konsumentach można zbierać na różne sposoby. Badania marketingowe dzieli się na dwa główne rodzaje:
- badania ilościowe,
- badania jakościowe.
Badania ilościowe w uproszczeniu odpowiadają na pytanie „ile?”, a ponadto skupiają się jedynie na danym miejscu w czasie i przestrzeni (tu i teraz). Ważne, aby były przeprowadzane na odpowiednio dobranej grupie ankietowanych. Powinna ona być maksymalnie liczna i odpowiadająca populacji, którą chce się lepiej poznać. Dzięki badaniom ilościowym można np. sprawdzić, jak często w danej populacji występuje określone zjawisko lub ile osób rozpoznaje daną markę. Takie badania są dość prostolinijne, stosunkowo łatwe i tanie w przeprowadzeniu. Interpretacja ich wyników również jest dość prosta. Nie pozwalają jednak na głębszą analizę sytuacji.
Badania jakościowe odpowiadają na pytania typu „jak?” i „dlaczego?”. Są znacznie bardziej złożone, trudniejsze w przeprowadzeniu i interpretacji. Mogą służyć np. do poznania motywacji zakupowych danej populacji lub sprawdzenia, w jaki sposób należące do niej osoby wykorzystują dany produkt. Badania jakościowe stosuje się też w celu oceny produktów czy kampanii reklamowych. Pozwalają znacznie lepiej zrozumieć pewne mechanizmy i zjawiska, dlatego bywają bardzo przydatne.
Jak przeprowadza się badania marketingowe?
Badania marketingowe wymagają przeprowadzenia wieloetapowego procesu obejmującego kolejno:
- zdefiniowanie problemu i celów badawczych,
- przygotowanie badań,
- przeprowadzenie badań,
- interpretację wyników.
Istnieje wiele technik prowadzących do poznania konsumenta, w tym grupy fokusowe, ankiety, wywiady, panele online, research, audyt marki i wiele innych. W ramach badań marketingowych przeprowadza się też często analizę rynku i konkurencji. Ich poprawne przeprowadzenie wymaga stosownej wiedzy, dlatego jest to zadanie dla specjalistów. Efektem profesjonalnych badań marketingowych jest raport. Następnie przeprowadzająca je agencja brandingowa z Warszawy może zaproponować rozwiązania pozwalające na wdrożenie wniosków z raportu w komunikacji marki. Zwykle to właśnie badania są podstawą dla różnego rodzaju działań z zakresu marketingu i decyzji podejmowanych w tym obszarze.
Świetnie, że znalazłam informacje jak takie badania się przeprowadza. Bardzo mi się to przyda 😉