Sztuczna inteligencja

Zastosowania technologii AI w biznesie

Choć wiele osób myśli, że technologia AI to “dzieło” XIX wieku, to warto wiedzieć, że jej początki sięgają już 1950 roku XX wieku, kiedy to powstało pierwsze laboratorium AI na Uniwersytecie Carnegie Mellon. Nie ulega wątpliwości, iż prawdziwy boom związany wykorzystaniem sztucznej inteligencji miał miejsce kilka lat temu i trwa do dziś, a to za sprawą wykorzystania tej dziedziny wiedzy w praktyce i przekucia jej na projekty o światowym zasięgu, zwłaszcza w tak spektakularnej odsłonie, jak to ma miejsce w robotyce. Jednak AI to nie tylko inteligentne roboty potrafiące grać w brydża.

Sztuczna inteligencja może mieć szerokie zastosowanie niemal w każdej branży, choć wiele firm wciąż traktuje wdrożenie technologii opartych na machine learningu jako melodię przyszłości. Jakie praktyczne zastosowania AI mogą się sprawdzić w biznesie oraz które z nich mogą już dziś zrewolucjonizować firmę?

Krótkie wprowadzenie, czym jest sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja to z jednej strony dziedzina nauki obejmująca między innymi robotykę, logikę rozmytą, sieci neuronowe, informatykę, neurologię czy psychologię, a z drugiej, w dużym uproszczeniu, jej mianem określa się maszyny bądź systemy naśladujące ludzką inteligencję przy wykonywaniu określonych zadań i jednocześnie uczących się na podstawie zbieranych informacji. Wiele osób zamiennie stosuje pojęcia sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, jednak warto wiedzieć, iż nie są one tożsame. AI to pojęcie dużo szersze, które nie zawsze musi wykorzystywać machine learning.

Sztuczna inteligencja na usługach biznesu

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że na co dzień korzysta z wielu rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji –  Alexa, Siri, Google Assistant – nie trzeba daleko szukać. Współcześnie technologia AI ma zastosowanie w rozpoznawaniu obrazów, mowy oraz pisma (OCR), maszynowym tłumaczeniu tekstów powszechnie wykorzystywanych w przypadku translacji technicznych treści czy we wszelkiego rodzaju technologiach opartych na logice rozmytej czy w inteligentnych interfejsach.

Jeśli chodzi o wykorzystanie technologii AI w konkretnych branżach to z pewnością na szeroką skalę jest ona stosowana w branży finansowej, na przykład do obliczania zdolności kredytowej czy budowania strategii komunikacji i kampanii reklamowych. Kolejnym przykładem mogą być samochody autonomiczne czy chociażby powszechnie wykorzystywane chatboty. Technologię AI stosują firmy tworzące oprogramowanie bezpieczeństwa oraz branża medyczna. Kto z nas nie słyszał o inteligentnych domach? To właśnie sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe jest trzonem technologii wykorzystywanych do sterowania domem.

Zalety wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie

Do niewątpliwych korzyści wynikających z zastosowania AI w firmach należy zaliczyć przede wszystkim automatyzację procesów, eliminacja błędów i zagrożeń wynikająca z obecności czynnika ludzkiego, poprawa jakości świadczonych usług czy oferowanych produktów poprzez precyzyjne dopasowanie do potrzeb odbiorcy, a w strategii długoterminowej ograniczenie kosztów zatrudnienia.

Sceptycy coraz częściej wskazują na zagrożenia wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji, jak przejęcie kontroli nad człowiekiem, choć póki co nie widać realnych sygnałów, aby miałoby się to potwierdzić.  Niemniej liczba korzyści, jakie niesie ze sobą technologia AI są wystarczającą zachętą dla przedsiębiorców, aby inwestować w rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu poprawy jakości i wydajności swojego biznesu.

Post Author: Marcela Milosz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.