Człowiek przed telewizorem

Ukryty wpływ reklamy na zachowanie klienta

Gdyby ktoś nam teraz zadał pytanie, czy reklama ma wpływ na nasze wybory i w jakim stopniu, pewnie niewiele osób przyzna, że ma. Większość z nas nie zgodzi się zapewne z tym stwierdzeniem uzasadniając swoją opinię tym, że reklamy kłamią, oszukują, wprowadzają w błąd.

Jak się głębiej nad tym zastanowić, prawda jest inna i większość konsumentów świadomie lub mniej świadomie pozostaje pod wpływem reklam, które obecnie otaczają nas z każdej strony. Bardzo często niewiele zależy od nas i naszych potrzeb, a ulegamy po prostu dobrze zorganizowanej akcji marketingowej.

Konkurencja a jakość reklamy

Specjaliści od marketingu konkurują ze sobą, kto wymyśli bardziej skuteczny sposób, aby skłonić konsumentów do wyboru danego produktu. W czasach, gdzie tradycyjna reklama jest coraz bardziej krytykowana i zdaje się, że konsumenci są coraz bardziej odporni na nią, szuka się innych sposobów. Jednym z nich jest lokowanie produktu. Przykładem serialu który wiedzie prym w tej działalności jest polski serial Rodzinka.pl. Bohaterowie mimochodem korzystają z znanych marek, a widz chcąc nie chcąc to zapamiętuje. Kolejnym przykładem jest oddziaływanie na zmysły tj. na węch, słuch, czy dotyk ludzi. Wiele razy spotykamy się z ładnym zapachem rozchodzącym się w sklepach, czy spokojną muzyką lecącą z głośników. Klienci z reguły nie zdają sobie z tego sprawy, że to zamierzone elementy działań marketingowych.

Często reklamy oddziałują na emocje konsumentów. Takie cechy jak cena, czy funkcje produktu nie są aktualnie najważniejsze. Teraz klienci kupują to co się spodoba, co wpada w oko. Wystarczy użyć ulubionej wyszukiwarki, aby znaleźć całą gamę produktów i usług, które przyciągają swoim dopracowaniem. Właśnie z tego powodu powstają kampanie reklamowe mające wzruszać, śmieszyć, a nawet straszyć. Obecnie podstawowym celem reklamy nie jest przekazanie informacji o produkcie, a wzbudzenie w odbiorcach emocji. Wykorzystując pozytywne emocje takie jak radość, szczęście, czy miłość kształtują jednocześnie pozytywne nastawienie konsumentów do produktu. Wniosek jest taki, że pomimo rosnącej świadomości konsumentów, nikt nie jest w pełni świadomym konsumentem, bo takim być obecnie jest bardzo ciężko.

Post Author: Marcela Milosz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.