Zakładanie firmy

Od czego zacząć zakładanie firmy

Większość poradników dotyczących zakładania firmy zaczyna swoje rady od tego, jak zrobić wpis do CEDIG. Jednak planując założenie firmy powinniśmy zacząć nie od formalności administracyjnych ale od ułożenia dobrego planu działania.

Skąd wiemy, że nasz pomysł jest dobry?

Szukając pomysłu na firmę mamy kilka możliwości:

  • wymyślenie nowości i wejścia z innowacją na rynek;
  • odkurzenie starych pomysłów i dostosowanie ich do obecnych warunków;
  • wykorzystanie zdobytych umiejętności;
  • wejście z działalnością popularną w innych krajach (szczególnie na Zachodzie Europy);
  • wzorowanie pomysłu na prężnie działającym przedsiębiorstwie, które nie wyrabia ze zleceniami.

Obojętnie, którą z tych opcji wybierzemy, musimy najpierw znaleźć swoich klientów i określić kim oni są.

Badanie rynku

To nie tylko konkurencja, ale też rynek zbytu. To właśnie on powinien być naszym pierwszym zmartwieniem. Jest to ważna kwestia, gdyż zawsze może się okazać, że w naszej okolicy nie ma szans na rozwinięcie skrzydeł w danej branży. Wtedy mamy dwie opcje.

Zmiana branży, nie jest to złe podejście jeśli mamy część aktywów, które możemy wykorzystać w prowadzeniu firmy. Składają się na nie nowe znajomości przydatne w prowadzeniu firmy, sprzęt czy miejsce. Jak jeszcze mamy pojęcie na temat danej branży, to jest to jedna z lepszych opcji. Najbardziej istotną rzeczą w tym wypadku jest kwestia opłacalności przedsięwzięcia, która powinna być dobrze przestudiowana, czy nie jest to tylko sezonowa albo okresowa możliwość zarobku.

Zmiana miejsca prowadzenia firmy. Drugi sposób jest również dobrym rozwiązaniem, tym bardziej jeśli nie możemy, albo nie chcemy skorzystać z pierwszego. Przeprowadzając się do większego miasta, jak Wrocław czy inne miasto wojewódzkie, mamy o wiele większe możliwości. Na początek, aby nie inwestować w wynajem długoterminowy i zakup sprzętu oraz wyposażenia, można zacząć prowadzić firmę w biurze na godziny, albo serwisowym.

Jakie masz możliwości

Czyli co masz i posiadasz, a co przyda się w prowadzeniu firmy i osiągnięciu celu. Tak naprawdę liczą się nie tylko aktywa, ale też i umiejętności oraz informacje, które ułatwią zdobycie klientów. Należy dobrze znać zarówno mocne jak i słabe strony swoje i konkurencji, aby móc podjąć najbardziej  korzystne decyzje. Biznes plan, strategie rozwoju i tym podobne dokumenty mają ułatwić nakreślenie planu oraz pomóc w realizowaniu zysków. Na czym chcesz zarobić? To oraz wiele innych pytań należy sobie zadać przed podejściem do otwarcia działalności czy spółki.

Określenie celu oraz tego w jaki sposób go osiągnąć jest jednym z najważniejszych kryteriów mających wpływ na powodzenie przedsięwzięcia. To, kim będą kontrahenci, częściowo rzutuje na formę naszej działalności. Duże firmy niechętnie patrzą na współpracę z Działalnościami Gospodarczymi.

Post Author: Marcela Milosz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.